Conducció amb pluja

Un dels fenòmens meteorològics que més ens afecten a la conducció a Mallorca durant els mesos de fred és la pluja. En previsió del temps que pugui fer en els propers mesos, anam a recordar algunes actuacions a tenir en compte quan apareix la pluja mentre estam a la carretera.

Cal dir que la pluja està present a la majoria d'accidents produïts amb mal temps. I, encara que és un fenomen molt habitual, si ens fixam en la conducció sota aquesta condició, sembla que no acabam d'acostumar-nos a ella i ens costa controlar el volant en aquestes circumstàncies de menor visibilitat i adherència.

Les primeres gotes són les que provoquen la pèrdua d'adherència més significativa, sobretot si fa molt temps que no ha plogut, encara que als pocs minuts de pluja persistent la carretera es neteja augmentant lleugerament la seva adherència. En aquests casos en els quals l'adherència disminueix, la distància de frenat augmenta, hi ha perill que es formin “banyeres” a la carretera o que es travessin basses d'aigua que podrien afectar a les pastilles i a l'eficàcia dels frens, existeixen una sèrie de mesures que podem prendre per contrarestar aquests riscos:

  • En primer lloc es recomana augmentar la distància de seguretat i reduir la velocitat; en cas que el cotxe patini amb l'aigua, cal subjectar el volant amb fermesa, intentar no fer moviments bruscs, ni frenar, i anar aixecant suaument el peu de l'accelerador, ja que la progressió i suavitat dels moviments és fonamental en una situació així; també es recomana anar comprovant durant la conducció que els frens funcionen bé, i si detectam que fallen per l'aigua o la humitat, s'han d'eixugar trepitjant repetida i suaument el fre.
  • Però durant la conducció amb pluja no només es produeix la disminució de l'adherència, sinó que a més es perd molta visibilitat, sobretot si es tracta d'una pluja intensa. A més, en aquesta època, hi ha menys hores de llum, i la lluminositat ambiental es redueix durant el dia respecte a l'estiu; també hem de tenir en compte que en engegar l'eixugaparabrisa, si hi ha esquitxades d'aigua, fang o grassa, es pot formar una capa bruta en el parabrisa que impediria la visibilitat de l'exterior; així mateix hem de tenir en compte que els cristalls poden entelar-se amb facilitat en aquestes condicions.
  • Davant aquestes situacions hem d'evitar les esquitxades d'altres cotxes augmentant la distància de seguretat i activant l'eixugaparabrisa amb abundant líquid perquè quedi net ràpidament; abans de posar-nos en marxa, convé revisar que tots els elements que ens permeten veure estan ben nets (parabrises, miralls i fars), així com aquells elements que ens permeten ser vists (intermitents i enllumenat en general); si durant la conducció s'entelen els vidres, cal activar tota la potència del climatizador o aire condicionat orientant-los segons convingui, o bé utilitzar una baieta tradicional com a complement.

Els accidents amb pluja representen 8 de cada 10 accidents amb mal temps. Des d'Institut Oftàlmic de Mallorcaesperam haver contribuït a refrescar algunes idees per conduir en conseqüència amb els perills que poden derivar-se d'aquest fenomen, amb el propòsit que aquest tipus d'accidents disminueixin.

Utilitzem cookies, pròpies i de tercers, per a optimitzar la seva visita i millorar els nostres serveis mitjançant la personalització dels nostres continguts i analítica de navegació.Més informació en la nostra Política de cookies.

Indiqui les seves preferencies per a les cookies: